Thursday, August 29, 2024

 

PÅ SØKING ETTER HISTORISKE MONUMENTER I BASKA VODA I KROATIA

«… en partisan er en gerilja soldat eller frihetskjemper som opptrer bak fiendens linjer …»


Den dramatiske og tragiske historien om Kroatia under den annen verdenskrig kjente jeg godt til før jeg avla landet et privat feriebesøk i byen Baska Voda i 2024. Derfor ønsket jeg å søke etter historiske minnesteder i byen fra den annen verdenskrig til tross for varmen. Ikke helt bra å lete etter et lands fortid når gradestokken viser over 30 grader. Søkingen etter angitte steder var ikke helt enkelt. Derfor ble søkingen noe slitsom fordi jeg ikke kunne finne stedene. Selvsagt glemte jeg å utstyre meg med vann og penger før jeg begynte på en 3 timers søk i varmen. «… jeg ikke vite om historien … jeg er ikke fra Kroatia … » var svar jeg fikk fra folk som arbeidet med turister i byen .Dessuten var skilt som skulle vise stedene, en mangel eller de var ødelagt. Etter tre timers tur fant jeg flere steder hvor alvorlige hendelser hadde funnet sted nær byen. Den 18. oktober 1944 ble byen frigitt av partisan grupper etter en landgang på standen i Baska Polje. Først passerte jeg stedet uten å finne minnestedet fordi feriefolk med mye badeutstyr hadde okkupert området. Monumentet som ble satt opp i 1983, består av en hvit stein om skal illustrere et skip: « Naval landing operation». Monumentet er laget av Anta Rozic.


Fordi jeg hadde passert stedet, fant jeg et annet minnesmerke i en landsby like ved hvor listen over falne var satt på en vegg. Turen var ikke forgjeves tross varmen, tross mangel på vann,

penger og mat.

USTASJA OG TITO

Den 25 juli 1984 publiserte lokalavisen Nordstrand Østre Aker Blad (NØAB) en bok anmeldelse skrevet av meg. Bokens tittel: «USTASJA». Forfatter: Jahn Otto Johansen
. Derfor hadde jeg forventet at noe av den dramatiske politiske og militære situasjonen for Jugoslavia under den annen verdenskrig ville bli godt markert i byen. Hverken navnet Tito eller terror organisasjonen USTASJA ble omtalt i byen. Fortiden fikk være fortid også for turistbyen Baska Voda. Likevel fant jeg en park hvor fortiden ble markert med skulptur samt en liste over offer for krigen nær stranden. Ingen skilt var satt opp slik at jeg lett kunne finne stedet.



Byen Baska Voda vil helst glemme fortiden. Viktig er en positiv holdning til turister som vil ha billig mat, drikke og mye sol og varme.

Tedd Urnes

29.08.2024

 

 

No comments: