Thursday, March 30, 2023

 

FRITTSTÅENDE BOKSAMLINGER

« …Ta en bok og la den vandre…»


Bokkasser settes opp i hoteller uansett hvor i verden du befinner deg. Boksamlinger hvor du fritt kan levere inn bøker eller ta med deg bøker, blir mer vanlig enn jeg trodde. Bok søking i kasser er spennende. Glemte bøker dukker opp igjen lik gamle venner som du ikke har sett på mange år. I byen Albufeira i Portugal fant jeg flere bokkasser. Norske turister hadde vært på det samme hoteller hvor jeg bodde. Her fant jeg mye spennende lese stoff etterlatt etter norske turister. Takker så mye for omtanken! Mitt søk i hotellets bokkasse resulterte i lesing av disse titlene:

-Alan Furst: Møtepunkt Paris.Original tittel: Mission to Paris. 2021

-Peter G.Cooksley: Slaget om Storbritannia.Original tittel: 1940.  1990

-Hans Olav Lahlum: Reiulf Steen. Historien, triumfene og tragedine.2019

I Norge finner vi også bøker plassert i de gamle telefonkioskene. Både i Oslo og på Tjøme i Vestfold finnes bøker i tidligere telefonkiosker. På feriestedet, Verdens Ende, fant jeg flere spennende bøker. Viktig tiltak med bokvandringer i en tid hvor bilder, filmer og mobiltelefoner tar mye tid fra folks oppmerksomhet. Vi kunne kanskje glemme å skrive korrekt samt lese bøker uten bilder? Lenge leve boka samt støtte til alle landes folkebiblioteker!

 

No comments: