Sunday, April 16, 2023

 

« …Never in the Field of Human Conflict, was so much owed by so many , to so few…»

Winston S. Churchill den 20.august 1940

SLAGET OM STORBRITANNIA

Av Peter G. Cooksley


Om kampen om luftherredømmet over Storbritannia mellom Royal Air Force (RAF) og det tyske Luftwaffe.

Aktiv søking i frittstående bokkasser kan gi deg mange overraskende opplevelser. Bøkene kan minne deg på saker eller hendelser som du trodde var glemt eller er helt uaktuelle i dag. Under en av mine søketurer i byen Albufeira i Portugal fant jeg en bok som tok for seg et spennende emne: Slaget om Storbritannia i 1940. Til og med i 2023 er saken aktuell. Flere bøker og tidsskrifter tar for seg de dramatiske begivenhetene i 1940: Britenes kamp mot Nazi-Tyskland. Forfatteren til boka er Peter G. Cooksley. Den norske tittelen er «Slaget om Storbritannia». Den engelske original tittel er: «1940». Utgivelses dato for boken er ikke tatt med på tittelbladet. Jeg antar at boken ble utgitt i 199). Fordi emnet er fortsatt av stor interesse for meg, ble boken raskt lest. Under lesingen gjorde jeg noen kritiske notater som inneholder opplysninger som burde ha vært tatt med i boka. Her er noen av mine spontane notater skrevet ned i hurtig tempo.

NOEN KRITISKE BEMERKNINGER

-Som gammel bibliotekar søkte jeg etter et personregister. Dessverre -ingen liste over de personene som blir omtalt i boka.

-Noen av de mest kjente britiske pilotene som deltok i 1940 er ikke tatt med: Douglas Bader med kunstige ben er ikke nevnt. Heller ikke fenrik Richard H. Hillary som ble verdenskjent for boken: « Den siste fienden».

-De dyktige polske pilotene omtales litt nedlatende. Hvor er rapporten om de 130 polske pilotene som aktivt deltok i slaget? «… Hadde det ikke vært for de polske skvadronenes fantastiske talenter og uovertrufne tapperhet, tviler jeg på at slaget ville fått samme utfall …» Sitat slutt: General Hugh Dowding.

-Det tragiske britiske felttoget i Norge i 1940 er også en glemt sak.

-En rapport om andre nasjoner innsats for britene i 1940 burde ha vært nevnt.

Forfatteren kjenner stoffet godt. Til tross for mangler, gir forfatteren leseren et realistisk bilde av slaget. Han innrømmer at slaget kunne ha blitt en seier for de tyske generalene. De britiske og utenlandske pilotene måtte kjempe mot en tysk overmakt.  Derfor er Winston S. Churchills kjente tale om pilotens innsats en helt korrekt beskrivelse av situasjonen: «…Never in the Field of Human Conflict, was so much owed by so many, to so few…».

«…Aldri i krigshistorien har så mange hatt så få å takke for så meget…»

PILOTER FRA ANDRE LAND ENN STORBRITANNIA

Ifølge tidsskriftet « History Revealed» issue 16,May 2015, deltok mange frivillige piloter  fra mange land. Her er en liste over noen land: Fra New Zealand: 126, fra Canada:98, fra Australia:33, fra Sør-Afrika: 25, fra Polen:145, fra Belgia:29, fra Frankrike: 13, fra Østerrike: 1 og fra Tsjekkoslovakia: 88 samt noen flere fra USA og Irland. Ingen norske piloter deltok slaget i 1940.

 

Fordi den tyske strategien ble endret fra å bombe militære mål til å bombe London, klarte britene å få reparert flyplasser samt overføre fly til London. Men de fleste britiske militære lederne var klar over den kritiske militære situasjonen i 1940: Nederlaget var nesten en realitet. Forfatteren fremhever også lokalbefolkningens innsats. Hele nasjonen var innstilt på kamp. Det britiske flyvåpen måtte bli nedkjempet dersom en tysk invasjon skulle finne sted. Tyske luftangrepene klarte ikke å knekke det britiske flyvåpen eller kampmoralen til det britiske folk. Den britiske lokalbefolkning led mye.

DEN TYSKE INVASJONEN- OPERASJON « SJØLØVE».

Jagerflykommandoen i RAF hadde et overordnet mål: Å hindre en tysk invasjon av landet. Den tyske invasjonen ble kalt « Operasjon Sjøløve « av de tyske generalene. Fordi motstanden mot invasjonen var sterk blant den britiske befolkningen, fordi pilotene kjempet uavbrutt, fordi bakkemannskapet klarte å reparere ødelagte flyplasser samt vedlikeholde flyene, fordi radarsystemet virket, fordi noen klarte å produsere moderne jagerfly før krigen, og fremfor alt: Kampen ble en nasjonal lagarbeide hvor alle deltok i striden.

Det tyske Luftwaffe mistet 1733 fly i kampen om luftherredømme over Storbritannia. RAF mistet 915 fly. De mest kjente flytypene som deltok i striden var: Det tyske jagerflyet Messerschmitt Bf 109, de britiske jagerflyene, Hawker Hurricane og Supermarine Spitfire.

FORFATTEREN AV BOKAS FORORD

Forordet til boka er skrevet av generalmajor Werner Christie (1912-2004). Han var en norsk flyger under den annen verdenskrig med 11 nedskutte tyske fly. Flyinstruktør i Canada i Toronto i  « Little Norway ». Etter krigen var han sjef for Luftkommando Nord-Norge. Han var også kommandør for luftstridskreftene i Sør-Norge.

Forfatteren Peter G. Cooksley har skrevet om lag 20 bøker om flyvirksomhet. Med erfaring fra RAF som «training officer» har han deltatt i flyarbeid. Han har vært aktiv som vise-president i «First World War Aviation Historians» og i «Asso Historical Society «.

Slaget om Storbritannia vekker folks interesse fortsatt i året 2023. Vi lærer at en truet nasjon kan yte mye når krisen krever en aktiv innsats av alle.

I en liten bokkasse fant jeg denne boken fra 1990 som til tross for mangler, vekker fortsatt interesse i dag.


Tedd Urnes

16.04.2023

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments: