Den 9.april 1940 var Norge i krig selv om ikke alle forstod situasjonen -dessverre. Den norske handelsflåten måtte bli sikret mot en tysk overtagelse av skipene. Melding ble sendt skipene om å gå til nærmeste fremmed havn. Den enkelte sjøkaptein på skipene måtte ta en rask avgjørelse. Ikke alle fulgte meldingen om en kursendring mot en fremmed havn. M/S Taronga tilhørte Wilh.Wilhelmsen rederi i Tønsberg. Skipet hadde seilt i nøytral fart fra 1939 til 1940 -et farlig farvann. Sjøkapteinen på M/S Taronga søkte nødhavn i 1940 i byen Larvik. Han seilte ikke til nærmeste fremmed havn. Skipet kunne ha blitt torpedert av tyske ubåter som aktiv forsøkte å hindre last til England. Mannskapet var krigsseilere før Norge var i krig med Nazi-Tyskland.
M/S TARONGA -SKIPET SOM IKKE VILLE DØ
M/S TARONGAS MANNSKAP
Halden Mønsteringskontors opplysninger om skip og mannskap
fra tiden før den annen verdenskrig har blitt gjort tilgjengelig. Et stadig
tilbakevendende spørsmål i forbindelse med undersøkelse om skipet, var navnet
på skipets sjøkaptein? Ifølge opplysninger fra Halden Mønstringskontor var
skipet ført av skipsfører Harald Mariunius Andersen. Født i Halden den 18.mars
1892.Påmønstret M/S Taronga den 28.mars 1935. Han hadde lang fartstid på ulike
skip. Den 9.april 1940 avmønstret ikke sjøkapteinen eller 1.styrmannen etter å
ha søkt nødhavn i Larvik. 1.styrmannen hadde også lang fartstid med erfaring
fra tysk torpedering under den først verdenskrig. Konrad Arthur Johansen var
navnet på 1.styrmannen som også var utdannet skipsfører. Den tyske
okkupasjonsmakten hadde ingen hast i å ta skipet i aktiv tjeneste. Ikke før den
15.august 1940 blir skipet rekvirert av aksemaktene og satt i tjeneste som
Sperrbrecher 15 i Hamburg.
MANNSKAPSLISTEN REGISTRERT I KRIGSSEILERREGISTRET FOR 1940
Listen over mannskapet på M/S Taronga inneholder ikke alle
som var påmønstret skipet. Her er noen navn på de som var påmønstret i 1940:
Jungmann Bjørn Herland Nilssen var påmønstret den 2.januar 1940 og avmønstret
den 8.januar 1940. Skipsfører Harald Marinius Andersen var påmønstret den
28.mai 1935 og avmønstret den 16.august 1940. Telegrafist Sven Johan Johansen
var påmønstret den 9.april 1940.Dato for avmønstring er ukjent, men stedet for
avmønstring er byen Larvik. Messegutt Josef Emanuel Lyngroth var påmønstret den
6.januar 1940 og avmønstret den 3.april 1940. Hvorfor er ikke 1.styrmann Konrad
Arthur Johansen oppført på listen over mannskapet? Han forlot skipet i 1940.Til
tross for styrmannseksamen og skipsførereksamen seilte han ikke fra 1940 til
1945.Han er registret som lagerformann på bygge i Oslo fra 1944 til 1947.
Sjøkaptein Harald Marinius Andersen valgte å fortsette seilingen for hjemmeflåten
i tysk kontrollerte farvann. Han mønstret på MS Trianaon i november 1940 og
avmønstret i mai 1941. Senere seilte han som skipsfører for MS Tampa i følge
Halden mønstringskontors register i perioden 15.august til 30.september 1944.
HVA SKJEDDE MED M/S TARONGA ETTER KRIGEN OG HVA SKJEDDE MED
SKIPSFØRER OG 1.STYRMANN?
1.Styrmann Konrad Arthur Johansen (født 24.oktober 1898) mønstret
på M/S Taronga den 13.mai 1939 ifølge register over skip han seilte med. Den
15.mai 1940 er han registrert avmønstret fra M/S Taronga i byen Moss. Etter
krigen i 1947 begynte han å seile igjen. Den 23.oktober 1957 er han atter registret
som 1.styrmann på den restaurert M/S Taronga. Han mønstrer av skipet den
5.september 1958. Skipsfører Harald Marinius Andersen fortsetter også å seile
etter krigen. I november 1949 er han også atter tilbake som fører av M/S
Taronga! Ifølge registert i Halden seiler han til 1952. Etter dette året er
opplysningene uklare.
HJEMMEFLÅTEN -ETTERORD
Den tyske okkupasjonsmakten jaktet etter norske sjømenn som
ble beordret til å seile i tysk kontrollert farvann fra 1940 til 1945. Allierte
styrker senket flere av skipene i hjemmeflåten. De gikk hver sin vei skipsføreren
og 1.styrmann på M/S Taronga. Den ene fortsatte å seile i farlig farvann
kontrollert av den tyske okkupasjonsmakten. Den andre gikk i land samt klarte å
unngå å bli tvunget til seiling. Lite vet jeg om hvordan han klarte å unngå
seiling fra 1940 til 1945? Om lag 13000 sjømenn seilte i hjemmeflåten i tysk
kontrollert farvann.
M/S Taronga ble den 28.oktober 1961 solgt til Sangyo Shinko
K.K for hugging.
(Den 10.april 2016 ble historien om M/S Taronga vurdert med utgangspunkt i en privat konflikt mellom 1.styrmannen og hans kone.Sak:Hvorfor seilte ikke skipet til fremmed havn etter pålegg fra den norske regjeringen?).Tittel på rapporten: M/S Taronga: The Norwegian ship who did not want to die.April 10 2016.
No comments:
Post a Comment