Tuesday, February 20, 2024

 

SEND IKKE ASKEPOTT PÅ FLERE BALL

Dikt av Berit Anna Hoff


… Noen personlige inntrykk etter lesing av diktene bare …

Vi som vokste opp på Lambertseter i Oslo, veteranene fra bydelen, kan nå opplyse at vi har en poet blant oss: Berit Anna Hoff. En betydelig viktig poet. Hun tilhører de av oss som nærmer seg 80 år i alder. Til tross for sykdom og alder klarer hun å si oss noe om egne livserfaringer i sine dikt. Oppveksten på Lambertseter har nok satt sine spor selv om diktene inneholder emner som ikke knyttes til bydelen- tror jeg? Til orientering: Lambertseter ble etablert som en av de første drabantbyene i Norge etter krigen. Boligmangel blant Oslo folk var kritisk den gang som nå i 2024.

Lambertseter folkeskole var ikke ferdig bygd når folk flyttet inn i nye leiligheter. Skolen ble ikke ferdig utbygd før etter de første kullene gikk ute etter 7 år skolegang. Berit Anna Hoff huskes blant oss elever som en dyktig elev. Hun utmerket seg faglig uansett skolens kvalitet. Diktene inneholder ikke en geografisk beskrivelse av oppveksten på Lambertseter hvor blokkene ble bygd år for år. Jeg har valgt noen setninger fra diktsamlingen:» Send ikke Askepott på flere ball», samt noen egne observasjoner tatt ut av diktenes innhold:

« …men jeg er gammel nå…», «…jeg våkner gammel…», «… sorg…», «… la meg snakke sorgens språk…», « … om barnets redsel…», «… døden er i alt…», «… om nærkontakt med … begjær, erotikk og savn…», « …ja, jeg er gammel nå og synet mitt er svekket…», « …døden sniker seg inn gjennom vinduene våre…» .

Berit Anna Hoff: Utdannelse og arbeid: Magistergrad i litteraturvitenskap. Undervist i film- og skjønnlitteratur i mer enn 35 år. Blant utgitte bøker kan disse nevnes: Andromedatåken, Stella Marlene, Forførelsens kultur, Kunsten å overleve, Snart er vi borte, Sanger om sorg og elskov, og Send ikke Askepott på flere ball.

Tedd Urnes

20.02.2024

 

No comments: