Monday, January 4, 2021

 

KRIGSSEILERE FRA NORD                                                                                                                                                                           

Finnmark


Forfatteren stiller et viktig spørsmål før han i forordet begrunner målet med boka: « Hva er en krigsseiler?» Svaret han gir er meget opplysende og noe overraskende for oss som har fulgt med i debatten om behandlingen av krigsseilere etter krigen: « …Den enkle forklaringen er en sjømann i arbeid på et norsk eller alliert skip da krigen brøt ut i Europa. Vi snakker om at nordmenn allerede fra 1.september 1939 var i krig, selv om Norge som nasjon var nøytral. Vi snakker om at nordmenn ble drept lenge før den 9.april 1940 … sjøfolkene seilte i nøytral fart… Krigsseilere ble også de som var på skip i Norge da tyskerne okkuperte landet…». Spennende opplysninger fordi min far ble aldri omtalt som krigsseiler. Han seilte med skipet «Taronga» fra 13.mai 1939 til 15.mai 1940. Skipet søkte nødhavn i Larvik i 1940 istedenfor å seile til utenlandsk havn. Han forlot skipet i Moss den 15.mai 1940 som førstestyrmann. Navn på skipets kaptein er fortsatt ukjent?

Forfatteren har utført et meget omfattende arbeid i søk etter krigsseilere. De mange historiene som blir fortalt, dokumenterer alvoret i sjømennenes daglige situasjon. Boken er den første i en serie på tre om krigsseilere fra nord. Om finnmarkinger som seilte fra 1939 til 1945. Historiene er skrevet på en nøktern måte med et tillegg av opplysninger om de tyske ubåtene som senket norske skip. Sjøforklaringer, bilder, ubåtlogger og dokumenter offentliggjøres. Blant de mange rapportene har jeg valgt ut, er rapporten fra sjøbyen Bari i Italia. Valget ble gjort fordi jeg har besøkt Bari uten å kjenne til de norske tapene på skip og mannskap i Bari i 1943. « Historie publisert på plakat på vegg» er en interesse jeg har i forbindelse med private besøk. Dessverre fant jeg bare to veggplakater om tap av italienere i 1943.

ITALIA: BARI- EN NAVNLØS GRAV

Havnebyen Bari ble angrepet av tyske fly den 2.desember 1943. Den allierte ledelsen trodde at alle skipene var i sikker havn i Bari. Angrepet kom meget overraskende. 27 laste- og transportskip samt en skonnert ble senket. De norske skipene som ble senket eller sterkt ødelagt var: « Bollsta»,» « lom», Norlom», og « Vest». Navn på de norske tap: Per Rolseth, Malfred Larsen, Olav Jacobsen, Erling Eylentsen, Agnar Ferdinand Gustavsen, Gunnar Arnesen, Halvor Jæger Stensrød, Ole Folkvard, Lars Nilsen, Jacob Ø. Samuelsen og Einar Hansen. I all hemmelighet hadde allierte skip med sennepsgass ankret opp i Bari. Gassen lekket ut men ingen skulle få kjennskap til saken.

LEIF VETLESEN -KRIGSSEILER

Fra 1972 til 1976 arbeidet jeg som bibliotekar i Informasjonsavdelingen i NORAD. Leif Vetlesen var informasjonssjef i NORAD. Krigsseilernes situasjon under og etter krigen ble derfor fortalt  i detaljer av Leif Vetlesen. Han dro til sjøs våren 1939 – bare 17 år gammel. Fra 1944 arbeidet han som redaksjonssekretær ved Sjømannsforbundets kontor i London. Etter krigen deltok han aktivt i kampen om utbetaling av krigsrisikotillegg til sjømennene. Flere bøker har han også skrevet om tiden til sjøs og om kampen om Nortraships hemmelige fond. I avsnittet om « Umyndiggjorte enker» omtales Leif Vetlesen som ble meget opprørt over behandlingen av enker etter sjømenn.

LITTERATUR OM KRIGSEILERE-EN ANBEFALING BARE

Jeg vil anbefale de som er interessert i den norske handelsflåtens militære betydning under krigen, å lese noen av disse titlene: Leif Vetlesen: Reis ingen monumenter. Kampen om Nortraships hemmelige fond.1981, Leif Vetlesen: Med døden i kjølevannet.1989, Leif Vetlesen og Ingvald Wahl: Syv fortellinger fra Norges krig på havet.1993, og Jon Rustung Hegland: Nortraships flåte. Bind II.1976.

Roger Albrigtsen: Krigsseilere fra Nord. Finnmark. Forlaget Kristiansen 2020. ISBN 978-82-92844-43-4

forlag@kristians1.net

 

 

 

 

 

 

 

 

No comments: